חאטין כסמל


הקטסטרופה של העם הבלארוסי

את הכפר חאטין Khatyn לא תמצאו בשום מפה. הכפר נהרס ע"י הצבא הגרמני באביב 1943. חאטין , הכפר ששכן בלוגויסק שבאזור מינסק בבלארוס, הפך לסמל הטרגדיה של אנשי רוסיה הלבנה, בלארוס. דף עצוב בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה שנקראת בפיהם המלחמה הפטריוטית הגדולה. אתר הזיכרון הגדול שמסמל את רעיון האומץ, ההתנגדות, וההקרבה של התושבים למען הניצחון במלחמה, נמצא במקום שבו שכן הכפר שנהרס. האתר נבנה בשנת 1969. האתר מנציח את המספר הגדול של הבלארוסים שנהרגו במלחמה: 2,230,000
ב-22.03.1943 הגיעו הנאצים, בפי הבלארוסים הפשיסטים, לחאטין , הוציאו את תושבי הכפר ממיטותיהם, על נשיהם וטפם, הכניסו אותם לאסם, שפכו על המקום בנזין והציתו את האסם עם כל תושבי הכפר. מכל הכפר הצליחו להתחבא שני נערים ואישה. הם לא נספו בשריפה. מן השריפה עצמה הצליחו לשרוד שני נערים ואדם מבוגר אחד.
כך קרה ל-185 כפרים נוספים שלא נבנו מחדש. לאחר המלחמה שוקמו 430 כפרים שגם הם נהרסו במלחמה ושמותיהם מופיעים על מונומט של עץ החיים בתוך האתר.
האתר כולל: פסל אדם שישה מטר גובהו ובידיו גופת בנו המת, במרכז האתר. מימין לפסל גג סמלי של האסם שבו נשרפו תושבי הכפר. בכניסה יש הצהרה בשם תושבי הכפר שנספו, שקוראים למבקרים באתר להפנות את הצער והכאב על מותם לעשיית שלום בשאר העולם. לוח זיכרון שמונה את האנשים שניספו בגילים השונים כולל ילדים בני פחות מ-16 שנה. מעין רחוב של הכפר עם הבסיס של הבתים ובכל בית פעמון. בכל בית יש שער סמלי פתוח של 26 בתים שנשרפו באש. בכל אחד מן העמודים פעמון. כל הפעמונים מצלצלים יחד כל 30 שניות. במקום גם באר סמלית. מעין בית קברות ל-185 כפרים נוספים שנשרפו על יושביהם ומעולם לא שבו לחיות ולא הוקמו מחדש, שמות הכפרים והאזור בו שכנו. המקום בו בוערת אש התמיד ומעליה 3 עצים חיים. תזכורת לכך שכל אדם רביעי בבלארוס בתקופת המלחמה, נספה במלחמה. רבע מן התושבים. קיר הזיכרון, המט לנפול, נוטה על צדו, ובתוכו גומחות בהן נזכרים 260 מחנות המוות והמקומות שבהם נספו התושבים בטבח המוני. על כל אבן בקיר הזיכרון נזכר מקום וכמות האנשים שהושמדו במקום. 430 כפרים שגורלם היה דומה לגורל חאטין שוקמו והוקמו מחדש אחרי המלחמה. שמותיהם מצויינים במעין עץ החיים.
האתר מרשים ביותר. עד שלא היית בו לא הבנת את גודלו ומורכבותו. שמעתי על האתר הזה מאנשים שביקרו שם, אך כמובן שגם אני לא יכולתי לתאר לעצמי את הרושם שהוא הותיר בי בביקור עצמו. הפסל של האדם הנושא את גופת בנו המת מקבל את פניך בכניסה לאתר ומיד מזכיר לך את גודל האסון. הקיר המט לנפול המסמל את חורבן בתי הכפר וחורבן המדינה כולה במלחמת העולם השנייה. בלארוס, היא רוסיה הלבנה, היום מדינה עצמאית, טוטאליטרית, ולא דמוקרטית. המדינה הזו נשחקה במשך מאות שנים בין מעצמות לוחמות. מצד אחד רוסיה הגדולה ומצד שני גרמניה או ממלכת פולין ליטא. גם כיום רוסייה מעוניינת לספח את מדינת בלארוס לשטחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה